Hemleverans

Hemleverans sker med två leveranssätt. Val av leveranssätt beror på om leveransadressen kräver personlig kontakt och ska föraviseras för att paketet ska kunna levereras.

Leverans med föregående telefonavisering

Telefonavisering innebär att vår distributör Schenker ringer den person som angivits som mottagare för leveransen, för att komma överens om en leveransdag. Skulle Schenker inte nå mottagaren för telefonavisering kommer personen få ett brev med information om att ta kontakt med dem för leverans. Patienten behöver återkomma inom 7 arbetsdagar, därefter makuleras beställningen.

Leverans sker under ett tidsfönster på tre timmar en överenskommen dag.

Vanligtvis vid telefonaviserad leverans kan chauffören bära in produkterna till mottagarens hall. Med anledning av Corona och risk för smittspridning, gäller inte denna tjänst. Leverans överlämnas utanför dörr. 

Denna typ av leverans ska kvitteras av mottagaren. I vissa fall kan eller vill inte mottagaren kvittera - då kommer chauffören efterfråga för- och efternamn på mottagaren för att skriva in i sin handdator och på det viset kvittera att leveransen är mottagen. Under pandemin är detta det enda sätt som kvittens kommer ske, ingen signering efterfrågas.

I samband med telefonavisering kan mottagaren efterfråga att skicka leveransen till utlämningsställe i stället. 

Leverans utanför dörr

Ingen avisering sker innan leverans. Paketet lämnas utanför lägenhetsdörr eller utanför dörr till villa/hus. Inga leveranser lämnas utanför port.

Detta leveranssätt kan väljas om leveransadressen är lätt att nå och inte kräver att leveransmottagaren är nåbar för att släppa in chauffören. 

Bor mottagaren i flerfamiljshus är det viktigt att du anger rätt och aktuell portkod!