Skriv ut den här sidan

Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om förbrukningshjälpmedel i hemmet för dig som är patient, brukare eller närstående. Vi kommer löpande att fylla på med nya frågor och svar.

Klicka på frågorna nedan, för att komma till svaren.

Leveransfrågor

Övriga frågor 

Jag har fått mina hjälpmedel, när kommer fakturan på det jag ska betala?
Landstinget har beslutat att inte ta ut några avgifter alls för förbrukningshjälpmedel i hemmet beställda under juni och juli 2018. Läs mer i nyheten Ingen avgift under juni och juli

Fakturor för augusti skickas ut i slutet av september och därefter skickas patientfakturor ut löpande till berörda patienter. Upp

Hur vet jag när jag kommer att få mina hjälpmedel? När kommer mina produkter?
Ordinarie leveranstid är fyra arbetsdagar, räknat från dagen efter beställning inkommit till Förbrukningshjälpmedel i hemmet. Upp

De produkter jag har hemma håller på att ta slut och jag vet inte när mina beställda produkter kommer. Vad ska jag göra?
Kontakta oss per telefon, e-tjänsterna på 1177 eller mejla oss. Du kan också rådgöra med din förskrivare/vårdverksamhet om vad som passar att göra i just ditt fall. Upp

Jag fick bara en del av det jag beställt. Varför?
I vissa fall gör vi delleveranser. Upp

Hur ska jag veta om min beställning kommit bort eller är på väg?
Om du gjort din beställning via 1177 Vårdguidens e-tjänster är den under behandling. Via 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du oavsett om du beställt genom talong eller via e-tjänsten, se när senast ett uttag gjorts. Klicka här för direktlänk till inloggningssida för 1177.se. Upp

Varför ska jag ta kontakt med min förskrivare?
Förskrivaren är den som tillsammans med patienten gör en medicinsk bedömning utifrån den enskilde patienten, vad för eventuella behandlingar, hjälpmedel eller andra åtgärder som behövs för att hjälpa/lindra/bota patientens besvär. Vi på Förbrukningshjälpmedel i hemmet varken kan eller får ta ansvar för den här processen. Upp

Jag har akuta medicinska behov av hjälpmedel. Hur får jag mina hjälpmedel?
Du ska i förstra hand kontakta din förskrivare. Förskrivaren kan sedan ta kontakt med oss gällande leveransen.

Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa 1177. Där får du medicinska råd och vägledning av en erfaren sjuksköterska dygnet runt.

Vid livsfara ring alltid 112.  Upp

Jag ska resa bort. Kan jag göra en beställning till min semesterbostad?
Man få sina hjälpmedel levererade till en tillfällig adress. Var ute i god tid med din beställning. Beställning till tillfällig adress kan göras via e-tjänsterna på 1177.se eller genom att ringa oss. Upp

Kan jag som patient själv hämta produkter på lagret?

Nej, det går inte att hämta produkter från lagret. Upp

Jag önskar leverans till utlämningsställe. Hur gör jag?
Diabetesartiklar går direkt till utlämningsställe, för att säkerställa att artiklarna förvaras i rätt miljö. Kompressionsartiklar skickas i brev och om de inte får plats i din postfack/brevlåda lämnas de till utlämningsställe för dig att hämta.

Hjälpmedel inom sortimenten förband och sårvård, näring samt inkontinens kan levereras till utlämningsställe om telefonavisering angivits vid förskrivningen. För att kunna erbjuda denna tjänst ska förskrivaren ange telefonavisering i samband med förskrivningen. Du kan också vid beställningstillfället ange att leveransen ska telefonaviseras vid uttag genom e-tjänsterna på 1177.se eller per telefon till FHH:s kundtjänst. När vår distributör Schenker tar kontakt med dig som patient per telefon inför leveransen, kan du då efterfråga leverans till utlämningsställe. Upp